Враховуючи загальні
дидактичнi принципи, психолого-педагогiчні закономірностi навчання математики учнiв рiзних вiкових груп, частинну методику навчання окремих розділiв ї тем шкiльного курсу
математики, а також досвiд, накопичений протягом проведення зовнішнього
незалежкого оцiнювання з математики на експерементальному етапi та у 2008 -20010роках,
можна сформулювати деякi
методичнi рекомендацii з піддготовки учнiв до успiшного проходження такого випробування з математики.
Будемо виходити з того,
що основними компонентами пiдготовки до зовнiшного незалежного оцiнювання з математики є:
- суто математичний, що включає в себе володiння
фактичним матерiалом
з основних
тем i
роздiлiв шкiльного курсу математики,
сформованість основних знань, умінь,
иавичок, логiчної культури тощо;
психолого-педагогічний, що містить мотиваційний аспект, ціле покладання,
сформованість вольових рис характеру, емоційну врівноваженість, моральну
підготовку, тощо.
Обидва компоненти дуже важливі, оскільки відомо, як емоційний стан,
невитриманість, особливості темпераменту можуть негативно позначитися на
результатах такого відповідального випробування.
Враховуючи актуальність проблеми, психологи педагоги розробили систему
порад, які можуть допомогти учням якісно підготуватися до ЗНО і впоратись з
надмірним психологічним навантаженням, наприклад не засмучуватися,
налаштовуватися на успіх, складати план підготовчих занять, під час виконання
думати тільки про поточне завдання, забути про шпаргалки, напередодні
виспатись, запланувати два кола виконання завдань, тощо. Такі психологічні
поради можна надавати учням як пам’ятку, до якої вони можуть постійно звертатись
і під час навчальних занять по можливості проговорювати їх, акцентувати на них
увагу, доводити їх до свідомості учнів, щоб в потрібний момент вони могли
скористатись цими порадами.
Проте найвпевненіше учні будуть себе почувати, якщо матимуть достойну
теоретичну підготовку, свідомо володітимуть фактичним матеріалом. Тому головну
увагу слід приділити математичному компоненту підготовки до ЗНО. Кандидат
педагогічних наук Катерина Недялкова Сформулювала методичні рекомендації, які
дозволять вчителям якісно підготувати учнів до ЗНО
1. Тестування. Це досить нова методика перевірки навчальних
досягнень учнів, Тому потрібно готувати до ЗНО у щоденному навчальному процесі.
Включати в зміст майже кожного уроку тестові завдання різних форм: тести
множинного вибору, завдання з короткою відповіддю і розгорнутою відповіддю,
аналогічні до тих, що зустрічаються на зовнішньому незалежному оцінюванні,
тощо. На мою думку робити це потрібно не тільки в старших класах. Такі завдання
носять як навчальну так і контролюючу функцію
2. Значна увага вчителями повинна приділятися
узагальненню і систематизації знань. Слід після кожної теми проводити уроки, де застосовувати систематизацію і узагальнення,
як методи і прийоми розумової діяльності. Це допоможе учням швидше
зорієнтуватися під час реального випробування. Справді до 11 класу в учнів
накопичилося достатньо матеріалу для систематизації і узагальнення і в межах
однієї конкретної теми, і в рамках
шкільного курсу математики, і на рівні міжпредметних зв язків .3.Розв язання завдань , що викликають труднощі
в учнів. До таких завдань можна віднести текстові задачі і задачі на відсоткові
розрахунки, завдання з параметрами, з модулями, завдання з теми
«Тригонометрія»., «Елементи комбінаторики"
4.Приділити увагу вмінню учнями пере
формулюванню умов і вимог завдання.
Багато завдань на ЗНО мають незвичне для учнів формулювання, хоча часто не
важке при розв’язанні.
5.Специфіка оцінювання навчальних
досягнень учнів у формі тестування така, деякі знайдені результати треба вміти
інтерпретувати, тобто надавати у незвичній формі. Наприклад: указати у
відповіді найменший цілий розв’язок нерівності,
знайти якусь залежність між коренями рівняння. Тому потрібно готувати
учнів до такої роботи, формуючи в них вміння інтерпретувати результати з
урахуванням умов задачі
6. Багато учнів засвоюють
теоретичний матеріал старшої школи формально, що призводить, наприклад до появи
неможливих у межах даної умови задачі відповідей. Тому позбавлятися,
ліквідовувати формалізм у знаннях учнів – одне з головних завдань учителя.
7.Учні виявляють недостатньо розвинені навички
письмової математичної аргументації, що приводить до втрати балів за
розв’язання відкритих завдань з розгорнутою відповіддю ( завдання з геометрії).
Тому потрібно приділити увагу формування в учнів навичок
|