Пріоритети діяльності шкільної методичної служби
В умовах необхідності модернізації педагогічної освіти одним
із важливих завдань інноваційного розвитку є оновлення методичної роботи з
кадрами, науково-методичного супроводу освітнього процесу.
Сьогодні важливо відійти від застарілого розуміння системи
методичної роботи як контролюючої структури, як транслятора інструкцій і
директив, типових і традиційних методик, що забезпечують репродуктивний
характер їх виконання.
У контексті інноваційного розвитку педагогічної освіти
взагалі та післядипломної зокрема методичну службу в закладах освіти слід
розглядати як систему взаємодії зв’язаних між собою підсистем забезпечення та
супроводження освітнього процесу, діяльності педагога, інноваційної,
дослідно-експериментальної роботи, що вимагає перегляду завдань і принципів її
функціонування.
Серед пріоритетних завдань сьогодні важливо виділити такі:
– створення умов для особистісно орієнтованої системи неперервної освіти, метою
якої є надання педагогам широких можливостей для оновлення, поглиблення,
удосконалення професійної компетентності;
– забезпечення співпраці педагогів і науковців для задоволення потреб у
наукових знаннях, дослідницькій діяльності, створення системи
науково-методичного супроводу педагогічних інновацій;
– створення системи інформаційної підтримки, включаючи ресурси Інтернет,
забезпечення реклами педагогічних ініціатив, новацій, перспективного досвіду і
реальних досягнень педагогів;
– забезпечення взаємодії та відповідальності між усіма ланками методичної
роботи, що створена в закладі освіти.
Організаторам методичної роботи для вирішення названих та
інших завдань слід керуватися принципами:
– поєднання особистісно орієнтованого, діяльнісного, компетентнісно
орієнтованого підходів, що враховують інтереси, запити, потреби, індивідуальний
рівень професіоналізму та досвід роботи кожного педагога;
– неперервності доступу до післядипломної освіти;
– відкритості, оптимальності відбору змісту, спрямованого на розвиток
професійної компетентності, досвіду творчої діяльності;
– формування готовності до роботи в умовах інноваційного розвитку освіти;
– багатоперспективності вибору форм і методів, методичних технологій в роботі з
педагогічними працівниками;
– варіативності та випереджального характеру методичних послуг.
Переосмислення завдань і принципів діяльності методичної
роботи в школі дозволяє визначити основні напрямки їх функціонування.
Діагностико-прогностичний напрям.
З ним пов’язано вивчення потреб педагогів у неперервній
освіті. Сучасна система неперервної післядипломної освіти відповідатиме вимогам
часу лише тоді, коли буде ґрунтуватись на постійному вивченні потреб, запитів
педагогічних працівників, знанні проблем професійної компетентності.
У цьому контексті першочерговим завданням для заступників
директорів шкіл з навчально-виховної та методичної роботи є педагогічна
діагностика для вивчення результативності системи неперервної освіти педкадрів,
що дозволить визначити зміст, форми та методи навчання.
Потребує перегляду і допрацювання система доведення
інформації до педагога про зміст, форми та терміни підвищення кваліфікації, що
дасть право вибору і вплине на формування потреби в підвищенні професійної
компетентності.
Актуальною залишається проблема формування потреби в
неперервному навчанні як важливого чинника творчих здібностей педагога.
Основні завдання шкільної методичної служби полягають у
стимулюванні мотивацій педагогів до постійного навчання, самоосвіти, розвитку
творчого потенціалу, наданні необхідної допомоги й підтримки у здійсненні
неперервного навчання.
А тому важливо сьогодні акцентувати увагу на проблемах
поточної діагностики та моніторингу, що дозволить забезпечити постійне спостереження
за процесом, динамікою змін.
Діагностико-прогностичний напрям діяльності шкільної
методичної служби тісно пов'язаний з визначенням стану навчально-виховного
процесу. Безперечно, цим процесам сприяють моніторингові дослідження, у
контексті яких необхідно розглядати й незалежне тестування. Саме воно показує,
що найслабшою ланкою навчального процесу сьогодні залишається практика, яка, як
відомо, є критерієм істини, без якої ґрунтовне засвоєння знань, умінь і навичок
неможливе.
Тож важливим завданням організаторів методичної роботи є
необхідність зосередження уваги педагогів на вдосконаленні навчально-виховного
процесу. Особливого сенсу набувають відпрацювання та впровадження продуктивної
технології (розвивального, модульного, інтерактивного навчання, розвитку
критичного мислення, особистісно орієнтована, інформаційна, біоадекватна,
інтегральна та інші), яка дозволить навчати й навчити, її науково-методичний
супровід.
Продуктивна технологія не заперечує використання та
комбінування всіх відомих нам видів навчання, але є обов’язковою умовою їх
поміркованого використання, з умовою, що з їх допомогою можна більш економно та
ефективно розв’язувати поставлені завдання.
Тобто головною умовою вибору того чи іншого виду
навчання, як і технологій, є продуктивність.
Розробки, апробації та впровадження потребують і практичні
заняття з високим рівнем та якістю педагогічної підтримки з боку вчителя.
Шляхи розв’язання цих проблем слід шукати в роботі творчих
груп, майстер класів, методичних практикумів.
Питання підготовки учнів до незалежного тестування, використання
продуктивної технології навчання, якість моніторингових досліджень мають бути
предметом розгляду й обговорення на засіданнях шкільних методичних об’єднань
(асоціацій, кафедр).
Навчально-методичний напрям.
Це один із найважливіших напрямів в діяльності
організаторів методичної роботи. Головним змістом цього напряму є підвищення
кваліфікації педагогів.
Успіх педагогічної діяльності сьогодні визначається не
тільки й не стільки ступенем професійної підготовки вчителя, рівнем знань,
скільки бажанням і можливостями поглиблювати теоретичні знання та
відшліфовувати практичні вміння, тобто постійно підвищувати рівень професійної
компетентності, формувати педагогічну позицію.
Першочергове завдання адміністрації шкіл – консолідувати
зусилля на створенні моделі неперервної освіти педагогів, що є органічним
компонентом процесу вдосконалення навчально-виховного процесу.
Навчаючи педагогів, можна використовувати різноманітні
форми, методи, підходи, засоби, технології.
Серед них:
– консультування (індивідуальне і групове);
– проективне або програмне навчання;
– проблемно-ситуативне навчання;
– активно-ігрові методи;
– комплексно-рефлексивне навчання;
– навчання у формі практикуму;
– навчання у формі дослідницької роботи;
– науково-практичні прес-конференції;
– проблемні семінари;
– самоосвіта вчителя.
Чільне місце у підвищенні фахового рівня, майстерності
вчителя займає робота над індивідуальною методичною, педагогічною,
психологічною темою (проблемою). Ця тема не може бути кимось запропонована,
вона має випливати з професійного інтересу вчителя.
Слід звернути увагу організаторів методичної роботи на
можливість оптимального використання ефективної форми професійного навчання
педагогів на базі майстер-класів творчих вчителів.
В області є напрацювання щодо створення такої методики на
досвіді роботи педагогів-професіоналів, переможців конкурсів, які досягли
високих результатів у навчанні, розвитку, вихованні учнів.
Як форма майстер-клас може проводитись у рамках семінарів,
конкурсів професійної майстерності і має виконувати декілька важливих завдань,
зокрема:
– підвищення професійної компетентності педкадрів;
– поширення й передачу інноваційного педагогічного досвіду у практичну
діяльність педагогів-послідовників;
– моделювання продуктивної технології інноваційного навчально-виховного
процесу.
Організаційно-координаційний напрям.
Він пов'язаний із плануванням і координацією
методичної роботи, яка витікає з рекомендацій МОН України № 1/9-318 від
03.07.2002 р. щодо організації і проведення методичної роботи з педагогічними
кадрами в системі післядипломної педагогічної освіти.
Організуючим центром методичної роботи з педагогічними
працівниками повинен стати методичний кабінет закладу освіти, який діє
відповідно до Положення про нього, затвердженого наказом МОН України № 385 від
28.10.97 р.
Завданням діяльності шкільних методичних кабінетів повинно
стати:
– забезпечення інформаційної підтримки діяльності структурних підрозділів
методичної служби загальноосвітнього навчального закладу;
– створення банку даних програмно-методичної, нормативно-правової,
науково-технічної інформації;
– надання навчально-методичних консультацій педрацівникам;
– координація колективних форм і методів роботи та самоосвіти, спрямованих на
підвищення педагогічної майстерності та вдосконалення фахової підготовки
вчителів;
– задоволення запитів, потреб учителів в інформації професійно-особистісної
орієнтації;
– організація системи заходів, спрямованих на розвиток творчого потенціалу
педагогів, упровадження досягнень кращого педагогічного досвіду та інноваційних
технологій.
Обладнуючи методичний кабінет, слід особливу увагу приділяти
раціональному розміщенню, естетичному оформленню матеріалів, наявності в
кабінеті деталей, які позитивно впливають на емоційний стан педагогів.
У сучасних умовах великого значення набуває організаційне
поєднання змісту та дизайну кабінету.
У шкільному методичному кабінеті мають бути:
1. Нормативно-правові документи.
2. Програмно-методичне забезпечення навчально-виховного процесу.
3. Основні навчально-методичні матеріали з навчальних предметів.
4. Діагностична та моніторингова робота.
5. Матеріали методичних заходів.
6. Бібліотека.
7. Банк даних (картотеки) педагогічних знахідок, досвіду, освітніх технологій.
8. Технічні засоби.
Наявний у кабінеті матеріал необхідно систематизувати та
зберігати в тематичних папках, шафах, на дискетах.
Згідно з чинними нормативними документами педагогічна рада
закладу освіти періодично заслуховує на своїх засіданнях звіти про роботу
методичного кабінету. Належним чином обладнаний методичний кабінет, добре
налагоджена його робота – необхідна умова успіху науково-методичної роботи.
Таким чином, готуючись до нового навчального року, плануючи
методичну роботу з кадрами, організатори методичної служби закладів освіти
мають осмислити пріоритетні напрямки методичної роботи, визначити основні
чинники подальшого розвитку системи науково-методичного супроводу.
Управління розвитком має відбуватись на основі врахування
сучасних тенденцій системи освіти, післядипломної педагогічної освіти,
інноваційних пошуків і досвіду, урахування ресурсів можливостей закладу освіти.